Strona główna
Akcja społeczna na rzecz  Kolei Dużych Prędkości w Polsce



TGV

Francja była pierwszym krajem, w którym pojawiły się pociągi dużych prędkości. Dzisiejsze TGV (Train á Grande Vitesse) to chyba najbardziej rozpoznawalna marka szybkich pociągów w Europie, symbol nowoczesności, prędkości, komfortu i sukces cywilizacyjnego. 
 
Sieć TGV we Francji to około 2 tysiące kilometrów kolei dużych prędkości, 450 składów zespolonych i rekord prędkości – 3 kwietnia 2007 r. pociąg TGV pobił rekord prędkości osiągając 574,8 km/h na nowej linii TGV Est z Paryża do Strasburga, w pobliżu miasteczka Passavant-en-Argonne (Marne). Poprzedni rekord świata został ustanowiony w 1990 roku i wynosił 515,3 km/h.
 
Jedną z najbardziej obciążonych tras we Francji jest linia z Paryża przez  Lyon nad Morze Śródziemne. Pod względem komunikacyjnym obsługuje ona aż 40 procent ludności Francji. Jej budowę rozpoczęto w roku 1976, a zakończono zaledwie pięć lat później! Linię eksploatują najszybsze pociągi, osiągające prędkość 300 kilometrów na godzinę. 40 połączeń w każdej dobie! 
 
Pociągi TGV obsługują przede wszystkim relacje zbiegające sie w Paryżu. Najważniejsze stacje docelowe w ruchu wewnętrznym to Lyon, Marsylia, Montpellier, Le Mans, Tours, Bordeaux, Nantes, Rennes, Brest, Lille. Na najbardziej obciążonych trasach jak Paryż-Lyon oraz Paryż-Lille pociągi TGV kursują w cyklu półgodzinnym. Paryż posiada połączenia szybkiej kolei z Londynem, Brukselą, Amsterdamem, Kolonia, Lozanną, Genewą, Bernem i Mediolanem. Do najdłuższych wewnętrznych relacji można zaliczyć połączenia z Lille na Lazurowe Wybrzeże i do Nicei.
 
Koleje francuskie opracowały program badawczy Excellence Française de la Grande Vitesse (francuska doskonałość w budowie pociągów dużej prędkości), a Ministerstwo Transportu poparło ten program. Dotyczy on opracowania przyszłej oferty podróży pociągami dużej prędkości, co ma umożliwić Francji utrzymanie światowego przodownictwa w tej dziedzinie.
We Francji, dzięki TGV, odwrócono tendencję spadku udziału kolei w transporcie osobowym. Szybkie pociągi przejęły większość pasażerów korzystających z połączeń lotniczych, a także znaczącą część użytkowników dróg. 
 
Bilet z Paryża do Lille – na odległość 230 km – kosztuje  30 do 40 euro, czyli niewiele więcej niż na podobnej trasie polskiego PKP InterCity. Bilety promocyjne na pociąg z Paryża do Marsylii, czyli na odległość ponad 750 kilometrów, kupione 2 miesiące przed odjazdem kosztują zaledwie 20 euro. To przeczy opinii, że pociągi dużych prędkości są niedostępne dla szarego obywatela. 
 
Podstawowe dane techniczne:
TGV – Atlantic (SNCF Francja)
Max prędkość: 300 km/h
Długość składu: 238 metrów
Masa: 484 tony
Moc silników: 8800 kW
Liczba miejsc siedzących: 485